Orgelkids for klasserom

Orgelkids for klasserom er et tverrfaglig undervisningsopplegg som favner fagene musikk, teknikk og kulturarv

Her får elevene lære om kirkemusikkens opprinnelse og funksjoner, de blir kjent med kirkerommet, og de får være med som orgelbyggere!

Opplegget er et samarbeidsprosjekt mellom skolen og den lokale kirken.

Det er lagt opp til 3 samlinger.

Fra musikk i LK 20 – Læreplanforståelse:

Fagets relevans og sentrale verdier

Musikkglede

I læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) beskrives musikkfaget som et fag der elevene skal utvikle kompetanse i spill, sang og dans, i å lage musikk og i å forme og forstå et mangfoldig uttrykk. Elevene skal altså spille instrumenter, synge og danse, de skal lage sin egen musikk, og de skal forstå ulke musikkers kulturelle kontekst. Samtidig som at elevene skal øve, oppleve mestring og få utvikle sin kompetanse, sier læreplanen at en av de sentrale verdiene i faget er at elevene i grunnskolen skal oppleve musikkglede.

Videre:

….. Det er en sentral verdi at eleven skal trenes på sosial samhandling, og at de kan lære at deres stemme betyr noe i et fellesskap med andre.

 

Fra læreplanene i musikk står det videre:

Kulturforståelse: Kjerneelementet kulturforståelse handler om hvordan sangen og musikken elevene utøver, lager og opplever, er forankret og har betydning i kulturen den springer ut av. Å kunne forstå egne og andres musikalske uttrykk, å utøve musikk, å lage musikk og å oppleve musikk både forutsetter og bidrar til kulturell kompetanse. Spill, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av, og er uttrykk for, historiske og samfunnsmessige forhold. Musikkens mening skapes når musikk brukes i sosiale sammenhenger, og musikk gir mening til sosiale hendelser og ritualer.

Første samling: (Musikk og kulturarv)

Den første samlingen foregår på skolen, gjerne med skolens musikklærer. I musikkundervisningen passer det godt å trekke inn kirkeorgelet når man snakker om blåseinstrumenter, men orgelet bør presenteres i undervisningen som instrument i seg selv, og hvilken plass og  betydning det har i historien.

Forberedelse:

  • Samle så mange instrumenter som mulig: gitar, trommer, fiolin, andre strengeinstrumenter, fløyte, piano/keyboard…
  • Samle materiale på nett med video av ulike musikkinstrument. (Man kan også bruke materiale fra orgelkids.nl/instrumenten.)
  • Last ned Toccata fuge i d-moll av Johan Sebastian Bach

Introduksjon:

  • Spør elevene om hvilke instrumenter de kjenner til. Utfordre de elevene som spiller et instrument til å fortelle om sitt instrument til klassen. (Ta med dette videre som forberedelse til neste time!)
  • Noter på tavla de instrumentene barna har nevnt.
  • Diskuter med barna, snakk om ulike instrumenter, og plasser dem i familier. Her må elevene få litt tid på å prøve ut de forskjellige instrumentene

Helt kort: (Til læreren):

Orgelet er det eldste tangentinstrumentet vi kjenner til, men i prinsippet er det egentlig et blåseinstrument, ved at det trenger luft for i det hele tatt å fungere.

Det første kjente orgelet ble bygd på 200-tallet før vår tidsregning, og tilskrives Ktesibios fra Alexandria. Dette orgelet var trolig en sammensmeltning av panfløyten og sekkepipe. Det første orgelet i Norge ble bygget til Nidarosdomen allerede i 1328–1329 og i de andre hovedkirkene i landet de påfølgende fire–fem århundrene. (Store norske leksikon).   Siden dette har orgelet utviklet seg med stadig flere stemmer og ulike former for teknikk. Først på 1500-tallet begynte orgelet å ligne på det vi finner rundt om i kirkene i dag, med pedalsett og flere «etasjer» med tangenter, og fra barokktiden på 1700-tallet og framover, ble det bygget moderne orgler i mange kirker og konserthus.

Når noen spiller på orgelet, blåses det lyd inn i så mange forskjellige piper, at det kan høres ut som et helt orkester alene! Det kan hende det er derfor at orgelet ofte kalles instrumentenes dronning!

En av verdens mest berømte komponister gjennom tidene, Johan Sebastian Bach, komponerte en mengde verk for orgel, og et av de mest kjente «Toccata fuge i d-moll». (Lytte-eksempel)

 

Mål:

  • Å gi elevene et første kjennskap om ulike musikkinstrumenter
  • Oppdage forskjellene mellom ulike instrumentfamilier
  • Introduksjon av det aller største instrumentet, nemlig kirkeorgelet, og vekke nysgjerrigheten for neste undervisningstime.

Andre samling: (Teknikk)

Orgelbygging!

Til læreren eller den som skal være byggeleder: Modellorgelet er pakket ut, og gjort klart for bygging, men er dekket til for ikke å ta all oppmerksomheten i starten. Det er gjort klart «blåserør», slik at alle kan få prøve å blåse liv i orgelpipene. Lytt til de ulike tonene: lyse og mørke. Hvilke orglepiper lager de ulike lydene?

Forberede byggingen. Elevene blir delt i hensiktsmessige grupper.

Byggingen starter i et nøye gjennomtenkt system (Se plansjer som følger med byggesettet)

Elevene står på rekke, og setter på en del hver før de stiller seg bakerst i køen.

Når orgelet er ferdig bygget, kan noen forsøke å pumpe luft i belgen, slik at andre kan spille. Om noen av elevene kan spille fra før, er det nå tid for en liten konsert!

 

Tredje samling:

Kirkebesøk.

Klassen kommer på besøk til kirken hvor de blir møtt av en kirkemusiker som viser fram den lokale «dronningen»: altså kirkeorgelet. Det tar ofte opp til flere år å bygge et slik orgel som de får se nå!  Elevene skal både få se og prøve, og til slutt lytte til hvordan instrumentet bare med seg selv kan greie å fylle hele det store rommet med musikk!

 

Organisten har på forhånd tatt fram en blokkfløyte, et munnspill, samt none orgelpiper, både åpne, dekkede og en tungestemmepipe. Orgelet består nemlig at rekker med «blokkfløyter» og «munnspill», og elevene kan prøve å få lyd i de forskjellige gjenstandene og sammenligne klangen. Organisten kan forklare og vise forskjellen på fløytestemmer og tungestemmer, og hva som skjer når man dekker til pipene (gedacht-stemmene) og vise at de klinger en oktav lavere enn en tilsvarende fløyte- eller prinsipalpipe. Hvis forholdene tillater det åpnes nå orgelhuset, og elevene får se på vindforsyningen, laden og piperekkene. Det er viktig hele tiden å minne om forrige samling da modellorgelet ble satt sammen, og vise at dette er det samme, bar i større målestokk.

Det å stå rett ved eller inne i et orgel som det spilles på, er en opplevelse eleven bør må med seg!

 

KIRKUS, Kirkelig kultursenter sør er et kirkelig senter for musikkpedagogikk og metodikk for barn og unge.

KIRKUS holder til i kyrkjekontoret ved Bø kyrkje, og blir drevet som en organisasjon med eget styre.

Besøksadresse: Kyrkjevegen 78, 3800 Bø i Telemark

Epostadresse: grete@kirkus.no